مقدمة







يوميات كاتب فاشل 


سيد بشير 

ايوه أنا قررت أخيرا أظهر بمدونة بتتكلم عن الكاتب الفاشل - اللي هو انا - قررت تبقي حياتي مختصرة ف ورقة وقلم وكتاب ،وملف وورد ، واللي مش عجبه يعرفني وانا بالحالة دي من الجنان ،مش هيأثر كتير ، ولا هيتأثر كتير طبعا .
في البداية  ... مش هتكلم غير عن وصفي الفعلي عشان انا مش بحب أفضل محتفظ بعقدي لوحدي لازم تطلع علي البني آدمين ، واللي مش عايز يقرا براحته جدا .
انا اسمي سيد ، بعرف أكتب ؟؟ .. ده مش سؤال ليكم ده ليا ... وأنا من جوايا بقول إن أي حد ف الكون عنده عقل وعين وودان ، بيعرف يكتب حتي لو ما كانش متعلم ..
المواصفات الشخصية 
* مش مثقف ... ولا عمري حبيت كلمة مثقف دي 
* قاري ... ومهما قريت كتب لسه ما قريتش حاجه 
* أصولي جدا ... مصاب بشيزوفرينيا المجتمع المصري ... 
يعني " ممكن أوافق ان بنت اعرفها تدخن ... انما اختي استحالة "
* ديكتاتور جدا ... ومتسلط ... 
* طيب ... دي مش حقيقة برغم اعتراف اللي حواليا بوجود الصفة دي ، ولو الصفة دي موجوده بالفعل فأنا دايما برفضها " من ضمن اعراض الشيزوفرينيا " 
* بعرف أعمل حاجات كتير ... "في محاولة لمقاومة الفشل الملاصق لي " 
* كسووووووووووول جدا .... برغم إني متحرك جدا ... وبعمل حاجات كتير قوي .
* أهم صفة عندي أنا شايف إني دايما متأخر عشان كده بعمل كل حاجه بسرعة ، وخصوصا إني هموت بسرعة ... مش بنام عشان كده ، ما باكلش عشان كده .
* بكره اوي إني اتعلق بحد ، وأكره إن حد يتعلق بيا .
* برغم اني شخص مقيد ... " بمزاجي " تابوهاتي معروفة جدا ومحدده ،بصفتي شخص كلاسيكي ،إلا إني أظهر كشخص متمرد ورافض للقيود .
* لا أسرار في حياتي ... ومش بحبها ... 
*
*
*
بعد شوية الصفات الخنيقة دي .... أحب أقولكم إني إن شاء الله كل يوم هحكي حكاية من حكايات الكاتب الفاشل ... لو قريت وعجبتك ... ابقي علق ... أو اتناقش معايا ... ولو مختلف معايا حقك ... وممكن اتناقش حتي لو أنا رافض اللي انت بتقوله ... لان النقاش دي فايدته إنك تسمع الغير متفق معاك ف الرأي ... 
سلام عليكم
الكاتب الفاشل 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أزمة أخلاق

اللـــعبــة

الحلقة الأولي